ABDÜRREZZAK es-SAN‘ANİ (Arapça)

Ebu Bekr Abdürrezzak b. Hemmam b. Nafi‘ es-San‘ani el-Himyeri (ö. 211/826-27)

Abdürrezzak es-San‘ani, 126 (743-44) yılında San‘a’da dünyaya geldi. İlk eğitimini aile çevresinde aldı. On sekiz yaşında iken Yemen’e gelen İbn Cüreyc ile tanıştı ve ondan hadis öğrenmeye başladı. Yirmili yaşlarında ilmi seyahatlere çıkarak Hicaz, Şam ve Irak gibi dönemin önemli ilim merkezlerini ziyaret etti. Bu seyahatlerde Ma‘mer b. Raşid, Süfyan es-Sevri, Süfyan b. Uyeyne, Malik b. Enes gibi büyük İslam Alimleri’nden hadis tahsil etti. Özellikle Ma‘mer b. Raşid’in yanında yaklaşık sekiz yıl kalarak ondan on bin kadar hadis yazdı. Fıkıh bilgisini ise Evzai, Süfyan es-Sevri ve Ebu Hanife gibi alimlerden edindi.

İLMİ ŞAHSİYETİ VE HADİS İLMİNE KATKILARI

Abdürrezzak, “el-hafızu’l-kebir”, “allame”, “şeyhü’l-İslam” ve “muhaddisü’l-vakt” gibi unvanlarla anılan önemli bir hadis alimiydi. On yedi bin hadisi ezbere bilen Abdürrezzak, hadislerini yazılı kaynaklardan rivayet etmeye büyük özen gösterirdi. Hocalarından Ma‘mer b. Raşid, onun hadis ilmindeki önemini vurgulayarak kendisini övmüştür. Abbas b. Abdülazim el-Anberi gibi bazı kişiler tarafından yalancılıkla itham edilse de bu iddialar muhaddislerce kabul görmemiştir.

ŞİİLİK İTHAMLARI VE TEPKİLER

Abdürrezzak, Hz. Ali’ye duyduğu muhabbet ve Ehl-i beyt’in faziletine dair hadisler rivayet etmesi nedeniyle Şiilik’le itham edilmiştir. Bu ithamların temelinde, Muaviye’den bahsedilirken, “Ebu Süfyan’ın oğlundan bahsederek meclisimizin havasını kirletmeyin” dediğine dair bir rivayet yer alır. Ancak Ahmed b. Hanbel gibi önemli isimler, onun Şii olduğuna dair bir kanıt bulunmadığını belirtmiştir. Yahya b. Main ise, Abdürrezzak’ın hadislerinin terkedilemeyeceğini vurgulayarak onun ilmi değerine işaret etmiştir.

GÖZLERİNİ KAYBETMESİ VE SON DÖNEMLERİ

Abdürrezzak, ömrünün sonlarına doğru gözlerini kaybetti. Bu dönemde, daha önce kitabında bulunmayan bazı hadislerin kendisinden rivayet edilmeye başlandığı gözlendi. Ahmed b. Hanbel, Nesai ve İbn Salah gibi alimler, bu rivayetler konusunda ihtiyatlı davranılması gerektiğini belirtmiştir.

ESERLERİ

Abdürrezzak’ın birçok eser kaleme aldığı bilinmektedir. Günümüze ulaşan eserlerinden bazıları şunlardır:

  1. el-Musannef fi’l-hadiSORU: Fıkıh bablarına göre düzenlenmiş büyük bir hadis külliyatıdır. Ma‘mer b. Raşid’e nisbet edilen “Kitabü’l-Camiʿ” ile sona erer. Eserde 21.033 hadis yer alır ve bunların bir kısmı tenkitlere uğramıştır. Habibürrahman el-A‘zami tarafından neşredilmiştir.
  2. et-Tefsir: Hocası Ma‘mer b. Raşid’in rivayetleriyle Katade’nin tefsirini içerir. Kahire’de Darü’l-kütübi’l-Mısriyye’de ve Ankara’da Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Kütüphanesi’nde nüshaları bulunmaktadır.
  3. Kitabü’s-Salat: Zahiriyye Kütüphanesi’nde tek nüshası mevcuttur.
  4. el-Emali fi aSari’s-sahabe: Zahiriyye ve Kahire kütüphanelerinde nüshaları bulunur.
  5. es-Sahife: Ma‘mer b. Raşid’den rivayet edilen hadisleri içerir. Süleymaniye Kütüphanesi’nde nüshaları mevcuttur.

SIKÇA SORULAN SORULAR

Soru: Abdürrezzak es-San‘ani’nin en önemli eseri hangisidir?
Cevap: Abdürrezzak’ın en önemli eseri, fıkıh bablarına göre düzenlenmiş büyük bir hadis külliyatı olan “el-Musannef fi’l-hadiS”tir.

Soru: Abdürrezzak neden Şiilik’le itham edilmiştir?
Cevap: Hz. Ali’ye duyduğu muhabbet ve Ehl-i beyt’in faziletine dair hadisler rivayet etmesi nedeniyle Şiilik’le itham edilmiştir. Ancak bu iddialar, Ahmed b. Hanbel gibi alimler tarafından desteklenmemiştir.

Soru: Abdürrezzak’ın hadis ilmindeki yeri nedir?
Cevap: Abdürrezzak, “el-hafızu’l-kebir” ve “muhaddisü’l-vakt” gibi unvanlarla anılan, on yedi bin hadisi ezbere bilen büyük bir hadis alimidir.

Soru: Abdürrezzak’ın gözlerini kaybetmesi hadis rivayetlerini nasıl etkilemiştir?
Cevap: Gözlerini kaybettikten sonra, daha önce kitabında bulunmayan bazı hadisler rivayet edilmeye başlanmıştır. Bu durum, Ahmed b. Hanbel gibi alimler tarafından ihtiyatla karşılanmıştır.

Soru: Abdürrezzak’ın eserleri günümüze ulaşmış mıdır?
Cevap: Evet, “el-Musannef”, “et-Tefsir”, “Kitabü’s-Salat” ve “es-Sahife” gibi eserleri günümüze ulaşmıştır.

ABDÜRREZZAK es-SAN‘ANİ Tefsiri

PDF İndir PDF İndir