AHFEŞ el-EVSATEbü’l-Hasen Said b. Mes‘ade el-Mücaşii el-Belhi el-Ahfeş el-Evsat (ö. 215/830 [?])
Ahfeş el-Evsat, aslen Belhli olup Basra’da yaşamıştır. Mücaşi‘ b. Darim oğullarının azatlısı olan Ahfeş, Arap dil alimleri arasında tarihi sıra itibariyle ikinci ve en meşhur olanıdır. Ahfeş el-Ekber (el-Kebir) diye bilinen Ebü’l-Hattab’dan sonra bir süre Ahfeş el-Asgar (es-Sagīr) lakabıyla anıldı. Ancak bu unvan daha sonra Ali b. Süleyman’a verilince, kendisi Ahfeş el-Evsat olarak tanındı ve nahiv alanındaki otoritesi sayesinde Ahfeş denilince ilk akla gelen isim oldu. Eğitimini Basra’da tamamlayan Ahfeş, en meşhur hocası olan Sibeveyhi’den ders aldı ve onun hocalarından da istifade etti.
SİBEVEYHİ İLE OLAN İLİŞKİSİ VE BAĞDAT’A YOLCULUĞU
Ahfeş el-Evsat, Sibeveyhi’nin en güçlü ve en meşhur talebesiydi.
Aynı zamanda hocasıyla yakın bir dostluk kurmuştu. Sibeveyhi’nin vefatından
sonra onun ünlü eseri el-Kitab’ı okuttu ve bu eseri ilim dünyasına
tanıttı. Sibeveyhi, Bağdat’ta Ali b. Hamza el-Kisai ile yaptığı meşhur
münazarada yenik sayılınca Basra’ya döndü ve yaşadığı haksızlığı Ahfeş’e
anlattı. Ahfeş, Kisai ile görüşmek üzere Bağdat’a gitti ve onu zor sorularla
sıkıştırdı. Ancak Kisai’nin yakın ilgisini gördü ve onun isteği üzerine
Bağdat’ta kalarak çocuklarına ders verdi. Ayrıca Kisai’ye el-Kitab’ı
okuttu ve onun ısrarı üzerine Meʿani’l-Kurʾan adlı eserini
kaleme aldı. Bu eser, daha sonra Kisai ve talebesi Ferra tarafından örnek alınarak
benzer isimde kitaplar yazılmasına ilham kaynağı oldu.
NAHİV VE DİĞER İLMİ ÇALIŞMALARI
Ahfeş el-Evsat, nahiv alanındaki çalışmalarıyla tanınsa da kelam,
tefsir ve aruz gibi alanlarla da ilgilendi. Halil b. Ahmed’in on beş bahirlik
aruz sistemine el-habeb veya el-mütedarik adıyla bir bahir daha ekleyerek aruz
bahirlerini on altıya çıkardı. Sibeveyhi’ye birçok konuda muhalefet ederek
farklı görüşler ortaya koydu. Bu görüşler, Kufeli dil alimleri tarafından
benimsendi ve Kufe dil mektebinin temellerini attı. Talebeleri arasında Ebu
Osman el-Mazini, Ebu Hatim es-Sicistani, Riyaşi ve Kisai gibi önemli isimler
yer alır. Ahfeş el-Evsat, Mu‘tezile mezhebine mensuptu ve 210 (825), 215 (830)
veya 221 (836) yılında vefat ettiği kaydedilmektedir.
ESERLERİ
- Kitabü’l-Kavafi:
İlk defa 1970 yılında İzzet Hasan tarafından Şam’da, daha sonra Ahmed Ratib
en-Neffah tarafından 1974’te Beyrut’ta yayımlandı.
- Meʿani’l-Kurʾan:
Faiz Faris’in tahkik ettiği bu eser, 1979 yılında iki cilt halinde
Küveyt’te basıldı. Ayrıca Abdülemir Muhammed Emin el-Verd tarafından da
neşredildi (Beyrut 1985).
- Kitabü’l-ʿAruż:
Tanta Ahmediyye Kütüphanesi’nde tek nüshası bulunan bu risale, Seyyid
el-Bahravi tarafından Kahire’de yayımlanan Fusul dergisinde
neşredildi (1986, VI, sy. 2, s. 125-161).
Diğer eserleri arasında şunlar yer alır:
- Kitabü’l-Evsaṭ
fi’n-nahv
- Kitabü’l-Mekayis
fi’n-nahv
- Kitabü’l-Mesaʾili’l-kebir
- Kitabü’l-Mesaʾili’s-sagīr
- Kitabü Sıfati’l-ganem
ve elvaniha ve ʿilaciha ve esnaniha
- Kitabü’l-Vahid
ve’l-cemʿ fi’l-Kurʾan
- Kitabü’t-Tasrif
- Kitabü’l-Asvat
- Kitabü’l-Erbaʿa
- Kitabü’n-Nevadir
- Kitabü’l-İştikak
- Kitabü Garibi’l-Kurʾan ve Garibü’l-hadis
SIKÇA SORULAN SORULAR
Soru: Ahfeş el-Evsat kimdir?
Cevap: Ahfeş el-Evsat, Arap dil bilimi ve nahiv alanında önemli bir İslam Alimi’dir. Sibeveyhi’nin en meşhur talebesi ve yakın dostudur.
Soru: Ahfeş
el-Evsat’ın en önemli eseri nedir?
Cevap: En önemli eserlerinden biri, Kur’an’ın anlamlarını
inceleyen Meʿani’l-Kurʾan’dır.
Soru: Ahfeş el-Evsat
hangi mezhebe mensuptur?
Cevap: Ahfeş el-Evsat, Mu‘tezile mezhebine mensuptur.
Soru: Ahfeş
el-Evsat’ın nahiv alanındaki katkıları nelerdir?
Cevap: Sibeveyhi’ye muhalefet ederek farklı görüşler ortaya koymuş
ve bu görüşler Kufe dil mektebinin temellerini atmıştır.
Soru: Ahfeş
el-Evsat’ın aruz alanındaki çalışmaları nelerdir?
Cevap: Halil b. Ahmed’in aruz sistemine bir bahir daha ekleyerek
aruz bahirlerini on altıya çıkarmıştır.