İBN ADİL

Ebu Hafs Siracüddin Ömer b. Nuriddin Ali b. Adil en-Nu‘mani ed-Dımaşkī (VIII./XIV. yüzyıl)

HAYATI VE İLMİ KİŞİLİĞİ

İbn Adil ed-Dımaşki’nin hayatına dair bilgiler oldukça sınırlıdır. Kaynakların çoğunda vefat tarihi belirtilmemiş olup farklı müellifler tarafından farklı tarihler zikredilmiştir. Bağdatlı İsmail Paşa, İbn Adil’in tefsirini 879 Ramazanında (Ocak 1475) tamamladığını kaydederken, Muhammed Tahir Bencbiri 880 (1475) yılında vefat ettiğini belirtir. Zirikli ise onun 880 yılından sonra vefat ettiğini söyler. Bu bilgiler, İbn Adil’in tefsirinin bir nüshasında yer alan 15 Ramazan 880 (12 Ocak 1476) tarihli kayda dayanmaktadır.

İbn Adil’in yaşadığı dönem hakkında daha kesin bilgiler, onun Hafız Nureddin el-Heysemi (ö. 807/1405) ve Takıyyüddin el-Fasi (ö. 832/1429) gibi alimlerden rivayette bulunduğunu gösteren kayıtlardan elde edilmektedir. Ayrıca İbn Hacer el-Askalani, Maliki kadısı Cemaleddin Halid b. Yusuf el-Bisati’nin (ö. 829/1426) İbn Adil’den Arapça ve hesap öğrendiğini belirtir. Bu bilgiler, İbn Adil’in VIII. (XIV.) yüzyılda yaşadığını ve muhtemelen IX. (XV.) yüzyılın başlarına kadar hayatta olduğunu göstermektedir.

İbn Adil’in “Nu‘mani” nisbesi konusunda farklı görüşler ileri sürülmüştür. Bazı araştırmacılar bu nisbenin Bağdat ile Vasıt arasındaki Nu‘maniyye beldesiyle ilişkili olduğunu söylerken, diğerleri Maarretünnu‘man şehriyle bağlantılı olduğunu iddia etmiştir. Ancak bu görüşlerin her ikisi de coğrafi uzaklık ve nisbe şekli açısından sorunlu görünmektedir. Daha muhtemel olan, bu nisbenin Şam bölgesindeki Nu‘man vadisi veya ashaptan Nu‘man b. Beşir ile ilişkili olduğudur.

ESERLERİ

İbn Adil’in günümüze ulaşan tek eseri, el-Lübab fi ʿulumi’l-Kitab adlı tefsiridir. Bu eser, Kur’an ilimleri alanında ansiklopedik bir nitelik taşır ve kelimelerin anlamı, i‘rabı, şiirlerden şahitler, kıraat vecihleri, ayetlerin tefsir ve delaleti gibi birçok konuyu kapsar. İbn Adil, tefsirinde özellikle Fahreddin er-Razi’nin Mefatihu’l-gayb ve Semin el-Halebi’nin ed-Dürrü’l-masun adlı eserlerinden büyük ölçüde faydalanmıştır. Razi’nin sözlerini özetlemiş, Semin’in eserini ise neredeyse aynen iktibas etmiştir. Ayrıca Kurtubi’nin el-Camiʿ li-ahkami’l-Kurʾan, Hazin’in Lübabü’t-teʾvil, Cessas’ın Ahkamü’l-Kurʾan, Begavi’nin Meʿalimü’t-tenzil, Zemahşeri’nin el-Keşşaf, Ebu Bekir İbnü’l-Arabi’nin Ahkamü’l-Kurʾan ve İbn Atıyye’nin el-Muharrerü’l-veciz gibi eserlerden de yararlanmıştır.

İbn Adil, fıkıh konusunda çeşitli mezheplerin görüşlerini ve delillerini kısaca zikretmiş, kendisi Hanbeli olmasına rağmen tefsirinde bu mezhebin görüşlerini ön plana çıkarmamıştır. Hatta bazı araştırmacılar, onun mezhep değiştirmiş olabileceğini ileri sürmüştür. Tefsirinde Şafii alimi Fahreddin er-Razi’nin görüşlerine büyük ölçüde yer vermesi, bu iddiayı destekler niteliktedir.

el-Lübab fi ʿulumi’l-Kitab, İslam dünyasının çeşitli kütüphanelerinde birçok yazma nüshası bulunan önemli bir eserdir. Türkiye’deki kütüphanelerde de eserin tam nüshaları mevcuttur. Eser, Adil Ahmed Abdülmevcud ve Ali Muhammed Muavvaz tarafından neşredilmiştir (I-XX, Beyrut 1419/1998). Ayrıca eserin çeşitli bölümleri, farklı araştırmacılar tarafından doktora tezleri olarak hazırlanmış ve yayımlanmıştır.

SIKÇA SORULAN SORULAR


Soru: İbn Adil ed-Dımaşki hangi mezhebe bağlıydı?
Cevap: İbn Adil, Hanbeli mezhebine bağlıydı, ancak tefsirinde diğer mezheplerin görüşlerine de yer vermiştir.

Soru: İbn Adil’in en önemli eseri hangisidir?
Cevap: İbn Adil’in en önemli eseri, el-Lübab fi ʿulumi’l-Kitab adlı tefsiridir.

Soru: İbn Adil’in tefsirinde hangi kaynaklardan faydalandı?
Cevap: İbn Adil, tefsirinde Fahreddin er-Razi’nin Mefatihu’l-gayb, Semin el-Halebi’nin ed-Dürrü’l-masun, Kurtubi’nin el-Camiʿ li-ahkami’l-Kurʾan ve diğer önemli tefsir kaynaklarından faydalanmıştır.

Soru: İbn Adil’in tefsiri hangi konuları kapsar?
Cevap: el-Lübab fi ʿulumi’l-Kitab, kelimelerin anlamı, i‘rabı, kıraat vecihleri, ayetlerin tefsir ve delaleti gibi birçok konuyu içeren ansiklopedik bir eserdir.

Soru: İbn Adil’in tefsiri günümüze ulaşmış mıdır?
Cevap: Evet, İbn Adil’in el-Lübab fi ʿulumi’l-Kitab adlı tefsiri günümüze ulaşmış ve birçok kütüphanede yazma nüshaları bulunmaktadır.

İBN ADİL Tefsiri

PDF İndir PDF İndir