Ebu Abdillah Muhammed b. Muhammed b. Muhammed b. Arafe el-Vergammi et-Tunisi (ö. 803/1401)
HAYATI VE EĞİTİMİ
27
Receb 716 (15 Ekim 1316) tarihinde Tunus’ta dünyaya gelen İbn Arafe, Araplaşmış
Berberi kabilesi Vergamme’ye mensuptur. İlk eğitimini babasından ve Ebu
Abdullah Muhammed b. Sa‘d el-Ensari’den aldı. Daha sonra Tunus Kadısı İbn
Abdüsselam el-Hevvari’den tefsir, fıkıh ve usul-i fıkıh dersleri aldı. Muhaddis
Vadiaşi’den hadis, Ebu Abdullah Muhammed el-Abülli ve Ebu Abdullah İbnü’l-Habbab’dan
ise akli ilimler öğrendi. Ayrıca İbn Selame, İbn Harun el-Kinani, Ömer b. Kaddah,
İbnü’l-Cebbab ve İbn Enderas gibi alimlerden İslami ilimler, nahiv, beyan,
mantık, aritmetik ve tıp gibi alanlarda eğitim gördü. İlim tahsili için Tilimsan
ve Trablus gibi şehirlere seyahat etti.
İLMİ KARİYERİ VE HİZMETLERİ
İbn
Arafe, fıkıh, usul-i fıkıh, tefsir, kıraat, hadis ve kelam alanlarındaki derin
bilgisiyle tanındı. VIII. (XIV.) yüzyılın ortalarında yaşanan veba salgınında
hayatını kaybeden İbn Abdüsselam, Vadiaşi ve İbnü’l-Habbab gibi alimlerin
bıraktığı boşluğu doldurdu. 750 (1349) yılında Zeytune Camii’nin imamlığına,
772’de (1370) hatipliğine getirildi ve bir yıl sonra başmüftülük görevine
atandı. 792 (1390) yılında hacca gitti ve bu yolculuk sırasında Mısır’da Sultan
Berkuk ile görüştü.
Kadılık
tekliflerini geri çeviren İbn Arafe, Zeytune Camii ve Tevfik Medresesi başta
olmak üzere çeşitli eğitim kurumlarında tefsir ve fıkıh dersleri verdi. Şöhreti
Tunus dışına yayılınca, farklı bölgelerden birçok kişi fetva almak ve
derslerine katılmak için onun yanına geldi. İbnü’l-Cezeri, İbn Hacer el-Askalani,
İbn Naci, Mecari, Burzüli, Ebu Hamid İbn Zahire, Übbi, İbn Merzuk el-Hafid,
Burhaneddin İbn Ferhun ve İbn Kunfüz gibi tanınmış talebeler yetiştirdi. İbn
Arafe, 24 Cemaziyelahir 803 (9 Şubat 1401) tarihinde Tunus’ta vefat etti ve Cilaz
Kabristanı’nda Şerif Hüseyin Türbesi yakınlarına defnedildi.
İLMİ KİŞİLİĞİ VE ETKİLERİ
Kuzey
Afrika’da Maliki mezhebinin önde gelen isimlerinden olan İbn Arafe, fetvaları,
eserleri ve yetiştirdiği talebeleriyle İslam dünyasında önemli bir iz bıraktı.
İtikadi konularda Eş‘ariyye’nin görüşlerini savundu. Zühd ve takva sahibi bir
kişi olarak namaz ve ders halkası dışında halk içinde pek görünmezdi. Devlet
görevlerine yapılan tayinler ve bazı ilmi meselelerle ilgili görüşlerine
başvurulması dışında devlet adamlarıyla da görüşmezdi. Hayır işleri ve köle azadı
için vakıflar kurdu, talebelerine ve ihtiyaç sahiplerine maddi destek sağladı.
ESERLERİ
- EL-MUHTASAR Fİ’L-FIKH: Maliki fıkhına dair en önemli eseridir. 772-786
(1370-1384) yılları arasında yazılmıştır. Hacla ilgili bölümü Sa‘d Gurab
tarafından neşre hazırlanmıştır.
- HUDUDÜ İBN ʿARAFE: Fıkhi terimlere ait tariflerin derlenmesiyle
oluşmuştur. Muhammed b. Kasım er-Rassa‘ tarafından şerhedilmiştir.
- EL-MUHTASAR Fİ USULİ’L-FIKH: İbnü’l-Hacib’in el-Muhtasar’ını tamamlamak amacıyla
yazılmıştır.
- MUHTASARÜ’L-HAVFİ Fİ’L-FERAʾİZ: Ebü’l-Kasım Ahmed b. Muhammed b. Halef el-Havfi’nin
el-Feraʾiz’inin ihtisar ve şerhidir.
- EL-MUHTASARÜ’Ş-ŞAMİL Fİ USULİ’D-DİN: Kelam meselelerini ele alan bir eserdir.
- EL-MUHTASAR Fİ’L-MANTIK: Mantıkla ilgili kurallar ve bilgiler içerir.
- TEFSİRU İBN ʿARAFE: Tefsir derslerinde tutulan notlardan oluşur. Ebu Abdullah el-Übbi’nin rivayeti en meşhurudur.
SIKÇA SORULAN SORULAR
Soru: İbn
Arafe hangi mezhebe bağlıydı?
Cevap: İbn Arafe, Maliki mezhebinin önde gelen simalarındandır.
Soru: İbn
Arafe’nin en önemli eseri hangisidir?
Cevap: En önemli eseri, Maliki fıkhına dair olan "el-Muhtasar
fi’l-fıkh"tır.
Soru: İbn
Arafe’nin talebeleri kimlerdir?
Cevap: İbnü’l-Cezeri, İbn Hacer el-Askalani, İbn Naci ve Burzüli
gibi tanınmış alimler onun talebeleridir.
Soru: İbn
Arafe’nin itikadi görüşleri nasıldı?
Cevap: İbn Arafe, itikadi konularda Eş‘ariyye’nin görüşlerini
savunmuştur.
Soru: İbn
Arafe’nin tefsirle ilgili eseri var mıdır?
Cevap: Evet, "Tefsiru İbn ʿArafe" adlı eseri, talebeleri
tarafından tutulan notlardan oluşmaktadır.