İSMAİL HAKKI BURSEVİ

 (ö. 1137/1725)

HAYATI VE ESERLERİ

İsmail Hakkı Bursevi, 1063 Zilkade’de (Ekim 1653) bugün Bulgaristan sınırları içinde yer alan Aydos’ta dünyaya geldi. Uzun yıllar Bursa’da yaşadığı için “Bursevi”, bir süre Üsküdar’da ikamet ettiğinden “Üsküdari” ve Celvetiyye tarikatına mensup olduğu için “Celveti” nisbeleriyle anılmıştır. Özellikle “Bursevi” nisbesiyle meşhur olmuştur. Hayatı hakkında en detaylı bilgileri kendi eserlerinden, özellikle Tamamü’l-feyz ve Silsilename-i Celveti adlı kitaplarından öğreniyoruz. Ancak oldukça hareketli bir hayat sürdüğü için bu bilgilerde zaman zaman eksiklikler ve yanlışlıklar bulunmaktadır.

Babası Mustafa Efendi, İstanbul’un Aksaray semtinde doğup büyümüş, ancak evinin yanması üzerine Aydos’a yerleşmiştir. Mustafa Efendi, tasavvufi çevrelerle yakın ilişkiler içindeydi ve Aydos’ta Celveti şeyhi Atpazari Osman Fazlı ile tanışmıştı. İsmail Hakkı, yedi yaşında annesini kaybetti ve büyükannesi tarafından büyütüldü. Arapça derslerini Ahmed Efendi’den alan İsmail Hakkı, daha sonra Edirne’ye giderek dini ilimler tahsil etti ve hüsn-i hat sanatıyla ilgilendi.

TASAVVUFİ YOLCULUĞU VE İLMİ KARİYERİ

İsmail Hakkı, 1083 Rebiülevvel’inde (Temmuz 1672) şeyhi Osman Fazlı’ya intisap etti. Şeyhinden kelam, feraiz ve fıkıh usulü gibi ilimleri öğrendi. Ayrıca Farsça dersleri aldı ve hüsn-i hat sanatında ilerledi. Üç yıl sonra şeyhinin izniyle Zeyrek Camii’nde halvete girdi ve doksan gün süren bu manevi çile döneminden sonra dervişlere hizmetle görevlendirildi. 1086’da (1675) halife tayin edilerek Üsküp’e gönderildi.

Üsküp’te vaazlar veren ve irşad faaliyetlerinde bulunan İsmail Hakkı, burada bir tekke inşa ettirdi. Ancak vaazlarında bazı kişileri eleştirmesi üzerine mahkemeye verildi. İstanbul’a giderek devlet ricaliyle görüştü ve şeyhi Osman Fazlı’nın aracılığıyla barış sağlandı. Daha sonra Köprülü ve Ustrumca’da irşad faaliyetlerini sürdürdü.

BURSA’YA YERLEŞMESİ VE RUHU’L-BEYAN TEFSİRİ

1096’da (1685) şeyhi Osman Fazlı tarafından Bursa’ya halife olarak tayin edilen İsmail Hakkı, burada Ulucami’de vaazlar vermeye başladı. Vaazlarında Kur’an-ı Kerim’i tefsir eden İsmail Hakkı, bu tefsirlerini Ruhu’l-beyan adlı eserinde topladı. Bu tefsir, tasavvufi yorumlarla dolu olup Osmanlı toplumunda büyük bir etki yarattı. İsmail Hakkı, Bursa’da kırk yılı aşkın bir süre irşad faaliyetlerini sürdürdü ve birçok eser kaleme aldı.

HAC YOLCULUKLARI VE SON YILLARI

İsmail Hakkı, 1111’de (1700) hacca gitti ve yedi ay kadar Mekke ve Medine’de kaldı. Hac dönüşünde eşkıya saldırısına uğradı ve canını zor kurtardı. 1122’de (1710) ikinci kez hacca gitti ve bu sefer Mısır’da bir süre kaldı. Mısır’da ulema ve tasavvuf erbabıyla görüşmeler yaptı. Daha sonra Bursa’ya dönen İsmail Hakkı, 1135’te (1723) İstanbul’dan ayrılarak Bursa’ya yerleşti ve burada bir cami inşa ettirdi. 9 Zilkade 1137’de (20 Temmuz 1725) vefat eden İsmail Hakkı, Bursa’da Tuzpazarı’ndaki caminin kıble tarafına defnedildi.

TASAVVUFİ GÖRÜŞLERİ VE ESERLERİ

İsmail Hakkı Bursevi, vahdet-i vücud anlayışına sıkı sıkıya bağlıydı. Ona göre hakikat-i Muhammediyye, nübüvvet ve velayetin kaynağıydı. Hz. Peygamber (SAV), bu hakikatin en kamil tecellisiydi. İsmail Hakkı, tasavvufi konularda sahvı (uyanıklık hali) ve temkini (ölçülü davranmayı) benimsemiş, şathiyyat (aşırı ifadeler) yerine dengeli bir üslup kullanmıştır.

İsmail Hakkı’nın 100’den fazla eseri bulunmaktadır. Bunlar arasında en meşhurları Ruhu’l-beyan tefsiri, Şerhu’l-MesneviTamamü’l-feyz ve Silsilename-i Celvetiyye’dir. Eserlerinin büyük bir kısmı Türkçe olmakla birlikte, Arapça ve Farsça eserleri de bulunmaktadır.


SIKÇA SORULAN SORULAR

Soru: İsmail Hakkı Bursevi kimdir?
Cevap: İsmail Hakkı Bursevi, 17. yüzyılın önemli İslam alimlerinden ve Celvetiyye tarikatının önde gelen şeyhlerindendir. Tefsir, tasavvuf ve şiir alanında birçok eser kaleme almıştır.

Soru: Ruhu’l-beyan tefsirinin özelliği nedir?
Cevap: Ruhu’l-beyan, tasavvufi yorumlarla dolu bir tefsirdir. İsmail Hakkı Bursevi, bu eserinde Kur’an-ı Kerim’i hem zahiri hem de batıni anlamlarıyla açıklamıştır.

Soru: İsmail Hakkı Bursevi’nin tasavvufi görüşleri nelerdir?
Cevap: İsmail Hakkı, vahdet-i vücud anlayışını benimsemiş ve hakikat-i Muhammediyye’yi nübüvvet ve velayetin kaynağı olarak görmüştür. Ayrıca sahv ve temkin üzerinde durmuştur.

Soru: İsmail Hakkı Bursevi’nin en önemli eserleri hangileridir?
Cevap: Ruhu’l-beyan tefsiri, Şerhu’l-MesneviTamamü’l-feyz ve Silsilename-i Celvetiyye en önemli eserleridir.

Soru: İsmail Hakkı Bursevi nerede vefat etmiştir?
Cevap: İsmail Hakkı Bursevi, 1725 yılında Bursa’da vefat etmiş ve Tuzpazarı’ndaki caminin kıble tarafına defnedilmiştir.

İSMAİL HAKKI BURSEVİ Tefsiri

PDF İndir PDF İndir