Ebu Abdillah Muhammed b. Ahmed b. Ebi Bekr b. Ferh el-Kurtubi (ö. 671/1273)
KURTUBİ’NİN HAYATI VE İLMİ ŞAHSİYETİ
Kurtubi,
Endülüs’ün önemli şehirlerinden biri olan Kurtuba’da (Cordoba) dünyaya geldi.
Doğum tarihi kesin olarak bilinmemekle birlikte, VI. (XII.) yüzyılın sonları
veya VII. (XIII.) yüzyılın başlarında doğduğu tahmin edilmektedir. Babası
çiftçilikle uğraşan bir kimseydi ve Hıristiyan İspanyollar’ın 627 (1230)
yılında gerçekleştirdikleri bir saldırıda hayatını kaybetti. Kurtubi, gençlik
yıllarında çömlek yapımında kullanılan toprak taşımacılığı yaparak ailesinin
geçimine katkıda bulundu. İlk eğitimini Kurtuba’da aldı ve burada İbn Ebu
Hucce, Rebi‘ b. Abdurrahman el-Eş‘ari ve Ebü’l-Hasan Ali b. Kutral el-Ensari
gibi alimlerden dersler aldı.
Kurtuba’nın
633 (1236) yılında Kastilya-Leon Kralı III. Fernando tarafından ele geçirilmesi
üzerine şehri terk ederek İskenderiye’ye yerleşti. Burada İbnü’l-Müzeyyen’den
hadis dersleri aldı ve Şehabeddin el-Karafi ile birlikte Feyyum’a seyahat etti.
Daha sonra Kahire’ye giden Kurtubi, hayatının son yıllarını Münyetü Beni Hasib’de
geçirdi ve 671 (1273) yılında burada vefat etti. Kabri, 1971 yılında adına inşa
edilen camideki türbesine nakledilmiştir.
KURTUBİ’NİN İLMİ KİŞİLİĞİ VE ESERLERİ
Kurtubi,
tefsir, hadis, kıraat ve fıkıh gibi alanlarda derin bilgi sahibi bir İslam
Alimi olarak tanındı. Zehebi onu “ilimde derya” olarak nitelendirmiş, diğer alimler
de benzer övgülerde bulunmuştur. Kurtubi, Ehl-i sünnet çizgisinde kalmış,
Mu‘tezile, İmamiyye ve Kerramiyye gibi fırkaları eleştirmiştir. Maliki
mezhebine mensup olmakla birlikte, mezhep taassubuna karşı çıkmış ve
taklitçiliği reddetmiştir. Tasavvuf ehline karşı olumsuz bir tutum
sergilememiş, ancak cehalet ve hurafeye dayanan sufileri eleştirmiştir.
KURTUBİ’NİN ESERLERİ
- el-Camiʿ li-ahkami’l-Kurʾan: Kurtubi’nin en önemli eseri olan bu tefsir, Kur’an’ın
hükümlerini detaylı bir şekilde ele alır. Eser, İslam dünyasında büyük
ilgi görmüş ve pek çok baskısı yapılmıştır. Türkçe’ye de kısmen
çevrilmiştir.
- el-Esna fi şerhi esmaʾillahi’l-hüsna: Allah’ın güzel isimlerini açıklayan bu eser, Kurtubi’nin
tefsirinde sıkça atıfta bulunduğu bir çalışmadır.
- el-İʿlam bima fi dini’n-nasara
mine’l-fesad ve’l-evham: Hıristiyanlık
inancındaki bozuklukları ele alan ve İslam’ın üstünlüğünü ortaya koyan bir
reddiye eseridir.
- et-Tezkire fi ahvali’l-mevta ve’l-ahire: Ölümden sonraki hayat ve ahiret hallerini konu alan
bu eser, Kurtubi’nin en çok bilinen çalışmalarından biridir.
- Kamʿu’l-hırs bi’z-zühdi ve’l-kanaʿa: Zühd ve kanaat konularını işleyen bu eser, dünya
hayatına karşı tavır almayı öğütler.
- et-Tezkar fi efdali’l-ezkar: Nevevi’nin et-Tibyan adlı eserinin metoduna uygun
olarak hazırlanmış bu kitap, Kur’an tilaveti ve adabı hakkında bilgiler
içerir.
- el-Misbah fi’l-cemʿ beyne’l-Efʿal
ve’s-Sıhah: Hadis ilmiyle ilgili bir eser
olup, hadis terminolojisini ele alır.
KURTUBİ’NİN İLMİ MİRASI
Kurtubi,
tefsir alanında özellikle el-Camiʿ li-ahkami’l-Kurʾan adlı
eseriyle büyük bir etki bırakmıştır. Bu eser, Kur’an’ın hükümlerini detaylı bir
şekilde açıklaması ve fıkıh, kelam, tasavvuf gibi alanlarda derin bilgiler
içermesiyle dikkat çeker. Ayrıca, ahiret hayatı ve ölüm sonrası durumlar
hakkında yazdığı et-Tezkire de İslam dünyasında geniş bir
okuyucu kitlesine ulaşmıştır.
Kurtubi, eserlerinde Ehl-i sünnet çizgisini korumuş, bid‘at ve hurafelere karşı açık bir tavır sergilemiştir. Özellikle Mu‘tezile ve diğer fırkaların görüşlerini eleştirerek, İslam’ın sahih kaynaklarına bağlı kalmayı öğütlemiştir.
SIKÇA SORULAN SORULAR
Soru: Kurtubi’nin
en önemli eseri hangisidir?
Cevap: Kurtubi’nin en önemli eseri, Kur’an’ın hükümlerini detaylı
bir şekilde ele alan el-Camiʿ li-ahkami’l-Kurʾan adlı
tefsiridir.
Soru: Kurtubi
hangi mezhebe mensuptu?
Cevap: Kurtubi, Maliki mezhebine mensuptu, ancak mezhep taassubuna
karşı çıkmış ve taklitçiliği reddetmiştir.
Soru: Kurtubi’nin
tasavvufa bakışı nasıldı?
Cevap: Kurtubi, Kitap ve Sünnet’e bağlı tasavvuf ehline karşı
çıkmamış, ancak cehalet ve hurafeye dayanan sufileri eleştirmiştir.
Soru: Kurtubi’nin
ahiret hayatı hakkındaki eseri hangisidir?
Cevap: Kurtubi’nin ahiret hayatı ve ölüm sonrası durumlar
hakkındaki eseri et-Tezkire fi ahvali’l-mevta ve’l-ahire’dir.
Soru: Kurtubi’nin
vefat tarihi nedir?
Cevap: Kurtubi, 9 Şevval 671 (29 Nisan 1273) tarihinde Münyetü Beni
Hasib’de vefat etmiştir.