Şafii

Ebu Abdillah Muhammed b. İdris b. Abbas eş-Şafii (ö. 204/820)

150 (767) yılında Gazze’de doğan İmam Şafii’nin doğum yeri konusunda farklı rivayetler bulunmaktadır. Ancak, Yemen’de doğduğuna dair bilgiler zayıf kabul edilmektedir. Baba tarafından soy ağacı, Hz. Peygamber (SAV)'in dördüncü kuşaktan dedesi Abdümenaf’a kadar uzanmaktadır. Bu nedenle kendisine Kureşi, Muttalibi ve Şafii nisbeleri verilmiştir. Annesi tarafından ise Ezd, Esed veya Kureyş kabilesine mensup olduğu belirtilmektedir.

İLK EĞİTİMİ VE HAFIZALIĞI

Babası vefat ettikten sonra annesi tarafından Mekke’ye götürülen İmam Şafii, zor şartlar altında eğitimine devam etti. Kemikler ve atık kağıtlar üzerine yazarak öğrendiği bilgileri pekiştirdi. Yedi veya dokuz yaşında Kur’an’ı ezberledi ve on üç yaşında Mescid-i Haram’da Kur’an okutmaya başladı. Bu süreçte kıraat dersleri aldı ve çeşitli ilim meclislerine katıldı. Daha sonra, Beni Hüzeyl kabilesinin kültürünü ve Arap dili üzerindeki etkisini öğrenmek için onlarla vakit geçirdi.

MEDİNE YILLARI VE MALİK B. ENES İLE TANIŞMASI

Mekke’deki eğitimini tamamladıktan sonra, hocası Müslim b. Halid ez-Zenci’nin yönlendirmesiyle Medine’ye giderek İmam Malik’ten eğitim almak istedi. Malik b. Enes’in el-Muvatta' adlı eserini ezberledikten sonra, Medine’ye giderek İmam Malik’le bizzat tanıştı. Hocası Malik, İmam Şafii'nin yeteneğini fark ederek onunla özel olarak ilgilendi. Bu eğitim süreci, hocasının vefatına kadar devam etti ve Şafii, Malik’in ilmi mirasını en iyi kavrayan öğrencilerinden biri oldu.

YEMEN VE SİYASİ SÜREÇLER

Medine’den sonra Yemen’e giden İmam Şafii, burada bir süre kamu görevi yaptı. Ancak, siyasi entrikalar nedeniyle Halife Harunürreşid’e karşı bir isyan düzenlemekle suçlandı ve tutuklandı. Beraberindeki birçok kişi idam edilirken, İmam Şafii, büyük bir tehlikeyi atlatarak serbest bırakıldı. Bu olay, onun ilim yolunda yeni bir yön çizmesine vesile oldu.

BAĞDAT VE HANEFİ ALİMLERLE İLİŞKİLERİ

Bağdat’a giderek, Hanefi mezhebinin önde gelen alimlerinden Muhammed b. Hasan eş-Şeybani ile tanışan İmam Şafii, onun derslerine katıldı. Bu dönemde, Irak fıkıh ekolü ile Hicaz fıkıh ekolü arasındaki farkları daha yakından inceledi ve iki ekolü sentezlemeye başladı.

Bağdat’taki bu süreçte, Ahmed b. Hanbel gibi önemli alimlerle tanışarak ilmi münazaralar gerçekleştirdi. Hanefi ekolüne yönelik eleştiriler getirerek, kendi sistematik metodolojisini geliştirdi. Özellikle, kıyas ve istihsan konularında farklı bir yaklaşım benimseyerek, ehl-i re’yin metodolojisini detaylıca inceledi ve bazı yönlerine eleştiriler yöneltti.

MISIR’A YOLCULUK VE YENİ GÖRÜŞLERİNİN ŞEKİLLENMESİ

198 yılında Mısır’a giden İmam Şafii, burada kendi düşünce sistemini olgunlaştırarak, Mezheb-i Cedid olarak adlandırılan yeni görüşlerini ortaya koydu. Bu süreçte, daha önce savunduğu bazı fikirleri revize etti ve metodolojisini daha sistematik hale getirdi. Maliki mezhebinin baskın olduğu Mısır’da, İmam Malik’in bazı görüşlerini eleştirmesi tepkilere neden oldu. Ancak, İmam Şafii ilmi bir duruş sergileyerek, sünnetin fıkıhtaki yerini ve önemini vurgulamaya devam etti.

ÖLÜMÜ VE BIRAKTIĞI MİRASI

204 (820) yılında Mısır’da vefat eden İmam Şafii, Karafe’de defnedildi. İlmi çalışmaları ve görüşleri, öğrencileri tarafından devam ettirilerek günümüze kadar ulaştırıldı. En önemli öğrencileri arasında Büveyti, Müzeni ve Rebi‘ b. Süleyman el-Muradi bulunmaktadır.

İMAM ŞAFİİ’NİN USULÜ VE GÖRÜŞLERİ

İmam Şafii’nin en önemli katkılarından biri, fıkıh usulünün sistematik hale getirilmesi olmuştur. Bu bağlamda öne çıkan bazı temel ilkeleri şunlardır:

  • Kur’an ve Sünnet: Dini hükümlerin ana kaynağıdır ve sünnet, Kur’an’ın doğru anlaşılmasını sağlayan temel bir referanstır.
  • İcma: Ümmetin üzerinde birleştiği konular bağlayıcıdır.
  • KıyaSORU: Kur’an ve Sünnet’te doğrudan hüküm bulunmayan konularda kıyas yöntemi kullanılmalıdır.
  • İstihsanın Reddi: Şahsi kanaatlere dayalı hükümler yerine, delillere dayalı hükümlerin esas alınması gerektiğini savunmuştur.

ESERLERİ

İmam Şafii, fıkıh alanında birçok eser kaleme almıştır. En önemli eserleri şunlardır:

  • el-Üm: Fıkhi görüşlerini içeren en kapsamlı eseridir.
  • er-Risale: Fıkıh usulüyle ilgili yazılmış ilk sistematik eserdir.
  • İḫtilafü’l-HadiSORU: Hadisler arasındaki farklılıkları ele alır.
  • Cima‘u’l-İlm: Hadisleri reddedenlere karşı yazdığı bir reddiyedir.
  • Siyerü’l-Evza‘i: Hanefi alimlerinin bazı görüşlerine yönelik eleştirilerini içeren bir çalışmadır.

SIKÇA SORULAN SORULAR

Soru:İmam Şafii’nin en önemli eseri hangisidir?
Cevap: el-Üm adlı eseri, onun en kapsamlı fıkıh kitabıdır. Ayrıca, er-Risale adlı eseri, fıkıh usulünün temellerini atmıştır.

Soru: İmam Şafii’nin fıkıh anlayışı nasıl şekillenmiştir?
Cevap: Hicaz ve Irak fıkıh ekollerini sentezleyerek, naslara bağlı, sistematik bir metodoloji geliştirmiştir.

Soru: İmam Şafii hangi mezhebin kurucusudur?
Cevap: Şafii mezhebinin kurucusudur ve bu mezhep, özellikle sünnete verdiği önemle bilinmektedir.

Soru: İmam Şafii’nin kıyas konusundaki görüşü nedir?
Cevap: Kıyası kabul etmiş, ancak naslardan bağımsız istihsana karşı çıkmıştır.

Soru: İmam Şafii’nin en meşhur öğrencileri kimlerdir?
Cevap: Büveyti, Müzeni ve Rebi‘ b. Süleyman el-Muradi en tanınmış öğrencilerindendir.

Şafii Tefsiri

PDF İndir PDF İndir