SEHL et-TÜSTERİ

Ebu Muhammed Sehl b. Abdillah b. Yunus b. İsa b. Abdillah b. Refi‘ et-Tüsteri (ö. 283/896)

Sehl et-Tüsteri, 203 (818) yılında İran’ın güneybatısında, Huzistan eyaletinin Tüster (Şüster) şehrinde dünyaya gelmiştir. Kaynaklarda doğum tarihi olarak 200 (815) ve 201 yılları da zikredilmektedir. Ailesi hakkında çok az bilgi bulunmakta olup, yalnızca bir oğlunun olduğu kaydedilmiştir. Hayatı hakkındaki bilgiler daha çok menkıbe niteliğindedir. Çocuk yaşta tasavvufa yönelmesi, dayısı Muhammed b. Sevvar’ın teşvikiyle olmuştur. On üç yaşında Basra’ya giderek ilmi araştırmalar yapmış, tatmin edici cevaplar alamayınca 216 (831) yılı civarında Abadan’a geçmiştir. Burada Ebu Habib Hamza b. Abdullah el-Abbadani’den aldığı bilgilerle ilmi gelişimini sürdürmüştür.

Muhtemelen 219 (834) yılında hacca gitmiş ve bu sırada Zünnun el-Mısri ile tanışmıştır. Huzistan bölgesindeki siyasi karışıklıklar nedeniyle 263 (877) yılında Basra’ya yerleşmek zorunda kalmıştır. Bazı kaynaklarda bu göçün dini ve mezhebi nedenlerden kaynaklandığı belirtilmektedir. “Kulun her nefeste tövbe etmesi farzdır” sözü nedeniyle fıkıh alimlerinin tepkisini çekmiş ve bu nedenle memleketinden ayrılmak zorunda kalmıştır. Sehl et-Tüsteri, Muharrem 283’te (Mart 896) Basra’da vefat etmiştir.


TASAVVUFA KATKILARI VE ÖĞRENCİLERİ

Sehl et-Tüsteri, kelam ve tefsir alanında bilgi sahibi olmasına rağmen tasavvufi kimliğiyle tanınmıştır. Çetin bir riyazet ve zühd hayatı yaşamış, “sufilerin şeyhi” unvanıyla anılmıştır. Vera‘ ve takva sahibi bir şahsiyet olarak bilinen Tüsteri, şefkatli yaklaşımı ve az konuşup çok düşünmesiyle dikkat çekmiştir. Tasavvuf anlayışını şu yedi ilke çerçevesinde özetlemiştir:

  • Kur’an’a sarılmak,
  • Sünnete uymak,
  • Helal lokma yemek,
  • Eziyetten kaçınmak,
  • Günahlardan uzak durmak,
  • Tövbeyi sürekli hale getirmek,
  • Hakları yerine getirmek.

Sehl et-Tüsteri’nin en meşhur öğrencilerinden biri Hallac-ı Mansur’dur. Hallac, on altı yaşında iken iki yıl boyunca onun yanında bulunmuştur. Diğer öğrencileri arasında Ebu Muhammed el-Ceriri, Ebü’l-Hasan el-Müzeyyin ve Ebu Yusuf es-Siczi bulunmaktadır. İbn Salim, en sadık müridi olarak bilinmekte ve hocasının tasavvufi öğretilerini aktarmaktadır

ESERLERİ VE TEFSİRDEKİ ROLÜ

Sehl et-Tüsteri’ye Sehliyye adıyla bir tasavvuf ekolü nispet edilmiştir. Bu ekol zamanla farklı kollara ayrılmış, bunlardan biri Hevvariyye, diğeri ise Salimiyye olarak anılmıştır. Salimiyye ekolü özellikle Malikiler arasında yayılmış ve Ebu Talib el-Mekki gibi mutasavvıfları etkilemiştir.

Sehl et-Tüsteri’nin mezhebi kimliği konusunda farklı görüşler bulunmaktadır. Abdülkahir el-Bağdadi onu Sünni mutasavvıflar arasında sayarken, çağdaş bazı araştırmacılar Hanefi mezhebine mensup olabileceğini iddia etmiştir. Ancak Maliki olma ihtimali daha kuvvetlidir. Tefsirindeki bazı yorumları nedeniyle çeşitli eleştiriler almıştır.

BAŞLICA ESERLERİ

Sehl et-Tüsteri’ye birçok eser nispet edilmekle birlikte bunların doğrudan onun tarafından kaleme alınıp alınmadığı kesin değildir. Başlıca eserleri şunlardır:

  1. Tefsirü’l-Kurʾani’l-ʿAziz (Tefsirü’t-Tüsteri): İşari tefsir türündedir. Şifahi olarak nakledilmiş ve Ebu Bekr Muhammed b. Ahmed el-Beledi tarafından yazıya geçirilmiştir. İlk defa 1326 yılında Kahire’de yayımlanmış, daha sonra Beyrut’ta neşredilmiştir.
  2. el-Muʿaraża ve’r-red ʿala ehli’l-fırak: Çeşitli fırkaların görüşlerini eleştirir. Köprülü Kütüphanesi’nde bir nüshası bulunmaktadır.
  3. Risale fi’l-huruf: Harflerin sembolik anlamlarını açıklayan bir eserdir.
  4. Kelamü Sehl b. ʿAbdillah et-Tüsteri: Tasavvufi öğretilerini içeren bir eserdir.

SIKÇA SORULAN SORULAR

Soru: Sehl et-Tüsteri hangi mezhebe mensuptur?
Cevap: Bazı kaynaklara göre Hanefi olduğu iddia edilse de, genel kanı onun Maliki olduğudur.

Soru: En önemli öğrencisi kimdir?
Cevap: En ünlü öğrencisi Hallac-ı Mansur’dur. Hallac, iki yıl boyunca onun yanında tasavvuf eğitimi almıştır.

Soru: En bilinen eseri nedir?
Cevap: Tefsirü’t-Tüsteri adlı eseri en önemli eserlerinden biridir ve işari tefsirler arasında önemli bir yere sahiptir.

Soru: Tasavvuftaki temel ilkeleri nelerdir?
Cevap: Kur’an’a sarılmak, sünnete uymak, helal lokma yemek, eziyetten kaçınmak, günahlardan uzak durmak, tövbe etmek ve hakları yerine getirmek gibi yedi temel prensibe dayanmaktadır.

Soru: Sehl et-Tüsteri neden Basra’ya göç etmek zorunda kaldı?
Cevap: Fıkıh alimleriyle yaşadığı fikir ayrılıkları ve dini inançları nedeniyle Basra’ya gitmek zorunda kalmıştır.

SEHL et-TÜSTERİ Tefsiri

PDF İndir PDF İndir